وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم
سرخط خبرها

آخرین زندانی افغان گوانتانامو آزاد شد | بشر نورزی کیست؟

  • کد خبر: ۱۲۶۲۰۹
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
آخرین زندانی افغان گوانتانامو آزاد شد | بشر نورزی کیست؟
«حاج بشر نورزی» از افراد نزدیک به بنیانگذار طالبان و آخرین زندانی افغان زندان گوانتانامو پس از آزادی از این زندان وارد کابل شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حاجی بشیر نورزی از افراد نزدیک به «ملا محمد عمر» بنیانگذار و رهبر سابق طالبان و از تأمین کنندگان مالی این گروه پس از آزادی از زندان گوانتانامو به کابل بازگشت.

نورزی که آخرین زندانی افغان تبار زندان گوانتانامو بود. سال ۲۰۰۵ میلادی به اتهام قاچاق مواد مخدر توسط پلیس آمریکا در نیویورک دستگیر و به حبس ابد محکوم شده بود.

تسنیم در این باره نوشته است که منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که نورزی به ازای آزادی یک تبعه آمریکا توسط طالبان از زندان آزاد شده است، اما درباره هویت شهروند آمریکایی چیزی نگفته‌اند.

طالبان تاکنون به طور رسمی این موضوع را تأیید نکرده است، اما دولت آمریکا بار‌ها خواستار آزادی «مارک فرریکس» کهنه سرباز آمریکایی توسط طالبان شده بود.

بشر نورزی کیست؟

نورزی یکی از بزرگترین صرافان در جنوب افغانستان بود که در دوران حاکمیت طالبان شبکه بزرگی را برای تبادل ارز و انجام حواله‌های ارزی ایجاد کرده بود.

وی همچنین از فرماندهان سابق جهادی بود که به دلیل رابطه با ملا محمد عمر رهبر و بنیانگذار طالبان نیز شهرت یافته و از حامیان مالی طالبان در دوران حاکمیت این گروه بر افغانستان محسوب می‌شد.

نورزی در زمان حمله آمریکا به افغانستان و سرنگونی طالبان، در پاکستان به‌سر می‌برد، اما پس از تشکیل دولت جدید در افغانستان به شهرستان مرزی «اسپین بولدک» بازگشت و با تیم نیرو‌های ویژه آمریکایی وارد مذاکره شد.

وی پس از یک هفته بازداشت و معامله با نیرو‌های ویژه آمریکایی آزاد شد و بیش از ۱۵ کامیون تسلیحات سنگین از جمله ۴۰۰ فروند موشک‌های دوش پرتاب پدافندی را به نیرو‌های آمریکایی تحویل داد.

نورزی در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از اخذ تضمین از سوی مأمور اطلاعاتی سازمان سیا حاضر شد به آمریکا برود، اما پس از چند روز اقامت در نیویورک از سوی پلیس این کشور بازداشت شد و سپس به اتهام قاچاق مواد مخدر به حبس ابد محکوم شد.

واکنش‌ها به آزادی سطان قاچاق موادمخدر

عبدالحق وثیق، رئیس عمومی استخبارات طالبان در میدان هوایی کابل با گروهی از نیروهای اطلاعاتی، از حاجی بشیر نورزی استقبال کرد.

عکس‌های که از او در شبکه‌های اجتماعی توسط طالبان منتشر شده است، نشان می‌دهد که او تاکنون با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز دیدار کرده است.

هواداران طالبان در شبکه‌های اجتماعی، آزادی حاجی بشیر را به همدیگر تبریک می‌گویند و از تلاش طالبان در این مورد، ستایش می‌کنند.

طالبان اعلام کرده‌اند که او در بدل رهایی مارک فریکس، کهنه سرباز آمریکایی آزاد شده است.

گروه طالبان مارک فریکس را در سال ۲۰۲۰ میلادی ربوده بودند و بارها به تبادله او با حاجی بشیر نورزی، تمایل نشان داده بودند.

آمریکا چگونه حاجی بشیر را دستگیر کرد

در اپریل سال ۲۰۰۵ مقامات آمریکایی اعلام کردند که حاجی بشر نورزی، یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر را از شهر نیویورک بازداشت کرده‌اند.

در آن زمان، مقامات آمریکایی این دستگیری را «پیروزی بزرگ» علیه تجارت مواد مخدر از سوی قاچاقچیان افغان، خواندند.مقامات آمریکایی حاجی بشیر نورزی را به تلاش برای انتقال هیروئین به آمریکا متهم کردند و برآورد کردند که او تلاش داشت که به ارزش ۵۰ میلیون دالر هروئین وارد آمریکا کند.

او پس از بازداشت، در چندین مرحله محاکمه شد و در نهایت در ۳۰ اپریل سال ۲۰۰۹ به حبس ابد محکوم شد و تا حالا در آمریکا زندانی بود.

امروز که خبر آزادی و بازگشت او به افغانستان مطرح شد، بسیاری از مقامات و هواداران طالبان، او را آخرین شهروند افغانستان خواندند که در زندان گوانتانامو، زندانی بود و آزاد شده است.

اما حاجی بشر نورزی، هیچگاه در زندان گوانتامونامو زندانی نبود و بلکه در یکی از زندان‌های فدرال آمریکا، به اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی بود.

پیش از این، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی گروه طالبان، در سال ۲۰۲۰ و در جریان مذاکرات دوحه، از مایک پامپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، خواستار آزادی حاجی بشیر نورزی شده بود.

او قرار بود بعد از آزادی، به عضویت هیأت مذاکره کننده صلح طالبان درآید، اما آمریکا در آن زمان او را آزاد نکرد و شماری دیگر از مهم‌ترین افراد طالبان را آزاد کرد و آن‌ها به دوحه آمدند و عضو هیأت مذاکره کننده این گروه شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->